11 Temmuz 2011 Pazartesi

Dost Sayılar

Matematikte “Dost sayılar” diye bir şey olduğunu öğrendim yakın zamanda. Tıp fakültesinde okusam da kendimi bir biyolojiciden çok matematikçi olarak görüyorum. Ama benim de bilmediğim terimlerden biriydi “Dost sayı” terimi. Zaten milyonlarca terim var, Milner sayıları, Albert eşitsizliği, Kokojambo postülatı… Hepsini öğrenmek mümkün değil. Bu sayıları hayatımda bir kez duymuş olmak bile benim için bir şans.

Dost sayılar nedir? A sayısının, kendisi dışındaki pozitif tamsayı bölenleri toplamı S(A)=B; B sayısının kendisi dışındaki pozitif tamsayı bölenleri toplamı S(B)=A sayısı olsun. Bu durumdaki A ve B sayılarına dost sayılar deniyor. Başta, matematikçiler tarafından uydurulmuş yeni bir saçmalık olarak görünebilir size. Ama biraz düşünürseniz eğer… Aslında evet, öyle…

En küçük iki dost sayı 220 ve 284. Kendiniz bölüp toplayıp sağlamasını yapabilirsiniz. Çok uzatmayacağım: İlk 300 sayıda (aslında ilk 17295 sayıda) yalnızca iki tane dost sayı var. Sadece iki tane… Koca bir kalabalık içinde tek bir dost çifti… Kalanlar değersiz ardışıklıklar, zorunlu akrabalıklar, yüzeysel arkadaşlıklar ve yalnızlıklardan ibaret. Bu basit benzetimin evrendeki yerimizi gösterdiğini iddia edemem ama evet, işte evrendeki yerimiz!

Not: 6 sayısı için S(6)=6. Demek 6’nın tek dostu kendisi… Zaten çoğumuz kendi dünyalarımızın 6’larıyız.

2 yorum:

  1. Böyle bir araştırma yapma gereği duydum ve gerçekten çok işime yaradı ayrıca çokta güldürdü. Keşke daha fazla olsaydı. Yine de iyi.

    YanıtlaSil
  2. İşine yaramasına sevindim. Keşke yıllar önce buraya yazmayı bırakmış olmasaydım.

    YanıtlaSil

Söyleyecek sözün varsa sen de paylaş.