22 Ocak 2013 Salı

İkiyüzlü Roma Tanrısı

Odaca en büyük akşam eğlencelerimizden biri, şu sohbet sitelerinden connected2.me. Garip… O siteye kayıt olma sebebim Sunay Akın’dı. Ne alakası var Sunay Akın’la internetteki arkadaşlık sitelerinin? O günlerde Sunay Akın internette o siteden insanların sorularını yanıtlamayı düşünüyordu. Ama belki ilgisizlikten, belki terbiyesizlikten vazgeçildi sanal buluşmadan, sohbet ortamından. Bense çoktan hesap açmıştım o sitede, kaptırmak istememiştim Sunay Akın gibi birinin kullandığı bu burjuvazi sitedeki takma adı: SuskunGeveze

Odada internet varsa ve oyun oynanmıyorsa, bu site mutlaka açık oluyor. Açıktı, başka bir doktor adayı geldi ekranıma, tıp bilgimi ölçen sorular sormaya başladı; biri güzeldi: Vagus ne demek? Serseri demekmiş, bilmiyordum ama diğer sorularla sınavı geçmiş olmalıyım, inandırabildim tıpçı olduğuma. Vagus’a serseri deniyormuş çünkü diğer kafa sinirlerinin aksine başka sularda yüzüyor; iç organlara kadar iniyor.

Janus Kinaz’ın ismi nereden geliyor? Janus ikiyüzlü bir Roma tanrısıymış, Janus Kinaz’ın da iki fosfat taşıyıcı parçası var. Bir parça fosfatlayıcı aktivite gösterirken öteki ilkini, negatif yönde etkiliyor. Tamam, tamam, çok uzatmayayım.

Bu benim “Tıpta İnsan Bilimleri Kongresi”ndeki proje konum: Tarihin tıp terimlerine nasıl yansıdığı, tıp terimlerine bilimsel olmayan isimler verilirken nelerden etkilenildiği, kısacası: Tarihin Tıbba Fısıldayışı. (Evet, merak etmeyin, projenin adı konusunda hala fikir birliğine varmış değiliz.) İnternette başıboş, vagus vagus gezinirken biri beni tesadüfen buluyor, projemle ilgili ufkumu genişletecek yepyeni bilgiler veriyor ve gidiyor.

Not: Janus Kinaz’a kısaca JAK diyorlar. Bu yapının adı, Janus isminden önce de JAK olarak kısaltılıyormuş: Just Another Kinase (Başka bir kinaz) Bilim insanları çok kafa adamlar… Belki belleri ağrıyana kadar sandalyelerinde oturmalarından, belki laboratuvar havasından, can sıkıntısından komik komik işler yapıyorlar. Ben bir şey keşfetseydim adını “Sadece başka bir kinaz daha” koyarak onu küçümsemez, “Tanrı parçacığı” ya da “Cem bozonu” diyerek yüceltirdim. Belki de bu yüzden tıpçı değil fizikçi olmalıymışım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Söyleyecek sözün varsa sen de paylaş.